top of page
  • תמונת הסופר/תענת זלמנסון קוזניצוב

ספרות ויומן קריאה: בארץ אחרת, אורית שרת

עודכן: 28 באוג׳ 2022

פרוייקט יומן קריאה לתלמידים בית ספר יסודי * אפשרות דיון עם הסופרת וגיבורת הסיפור!

ליאור, ילדה ישראלית נוסעת עם משפחתה בשליחות ל"ארץ אחרת", לברית המועצות בשנות השישים. השליחות המתוכננת לשנתיים, מתקצרת באופן מפתיע....

את ההרפתקות העוברות עליה, את החוויות, הפחדים והגעגועים, מתארת ליאור מנקודת ראותה של ילדה בין מבוגרים, "בארץ אחרת". הסיפור מבוסס על מקרה אמיתי משנת 1961 ונכתב על ידי נכדתו של משה שרת.

____

.באחד הלילות הראשונים שלנו בדירה החדשה, כשכבר היינו במיטות, הוציא פתאום יובל שני ספרים עבים מכוננית הספרים, ואמר לי: "ליאור, תדעי לך, שאסור לדבר על ישראל בקול רם בבית!" "למה?" שאלתי.

"כי יש בדירה מיקרופונים", ענה יובל בלחש. "מיקרופונים?" שאלתי כאילו ידעתי מה זה והתיישבתי במיטה, "אה, אתה סתם רוצה להפחיד אותי," ונשכבתי בחזרה...

______

  • תודות לתרומה לעילוי נשמת משה ראובן בן פייגא וגדליה שהשתתף במאבק לשחרור יהדות בריה''מ, הספר כעת זמין לקריאה אונליין באתר עברית 84 עמודים l הוצאה : עם עובד 1988

  • ניתן גם לרכוש את הספר שיצא במהדורה ב 1988 באתרים שונים


👈 הסופרת אורית שרת זמינה לדיונים והקראות בכיתות! צרו קשר: oritshp@netvision.net.il

רקע לתלמידים לפני קריאת הספר:

*ברית המועצות הייתה אחת משתי מעצמות-העל בעולם (יחד עם ארצות הברית), אבל המעצמה הזאת לא החזיקה מעמד והתפרקה ב 1991, רק אחרי 74 שנים של קיום.


למען השוואה, צפו במפה:



ברית המועצות הייתה מורכבת ממדינות שנכבשו על ידי רוסיה, ולכן כולם הוכרחו לדבר רוסית, מכיוון שהשלטון הכובש ניסה למחוק כל זהות שהיא לא רוסית *קומוניסטית.


ממשלת ברית המועצות התייחסה לאזרחים כאל רכוש המדינה, ואסור היה לצאת מגבולות המדינה ללא קבלת אישור מיוחד: לא לטיול ובטח לא על מנת לעזוב את בריה"מ.

מי שביקש לצאת היה צריך לעבור דרך משרד הפנים, ולרוב לקבל סירוב.


לפי התפיסה של בריה"מ, אם החברה ה*סובייטית היא עליונה ועדיפה הרי שאדם שפוי לא ירצה לעוזבה, ובמידה ומישהו מעוניין לעוזבה, סימן שהוא זקוק לחינוך מתקן על-מנת להחזירו לדרך הישר.


בברית המועצות האבטלה הייתה אסורה לפי החוק, מי שסומן כ"בוגד" (= מי שרוצה לעזוב הוא "בוגד") גם היה לרוב מפוטר מהעבודה ובכך הפך לעבריין.


בברית המועצות היו 3 מיליון יהודים, אבל המדיניות הייתה נגד דת, כל דת.


המשטר הסובייטי אסר על קיום חיים יהודיים, אך מנגד מנע מהיהודים לצאת לישראל. רבים נעצרו ללא פשע ממשי, ונשלחו למאסר באשמת ריגול או בגידה.


בשנת 1952, בהוראתו הישירה של ראש הממשלה דאז דוד בן-גוריון הוקם הארגון מיוחד לפעולה למען שחרור יהודי ברית המועצות ומזרח אירופה שהיו כלואים מאחורי "*מסך הברזל".

לימים ארגון זה נודע בשמות שונים, שאחד מהם הוא "לשכת הקשר". אבל השם הידוע והמוכר מכולם הוא "נתיב".

בעיני ההנהגה הסובייטית - יציאת היהודים הייתה סמל לכישלון התעמולה שברית המועצות היא גן עדן עלי אדמות.

המאבק הישראלי הכעיס את הסובייטים עד מאוד.


היהודים שהעזו לבוא במגע עם ישראלים נרדפו וחלקם אף נאסרו והושלכו לבתי כלא. אנשי "נתיב" הואשמו בריגול וסולקו מהמדינה. אך דבר לא הרתיע את "נתיב" שהמשיכה בדבקות במשימה.


רבות המשימות של "נתיב" נעשו בסוד, ועל אף הצלחתן הגדולה, חלק גדול מהם עד היום לא ידוע גם לאנשים שהיו מעורבים. פעמים רבות נשמעות תלונות שממשלת ישראל לא היתה מעורבת מספיק, מבלי לדעת שהיתה למעשה מאחורי רוב הפעולות החשובות.


הסיפור בספר "ארץ אחרת" חושף את אחד מהסודות, דרך נקודת מבטה של ילדה בת 6, בתם של אנשי נתיב במסווה של שליחים.

שימו לב! האירוע בספר קרה ב 1961 כשעוד היו יחסים דילפומטים בין שני המדינות.


 

אורית שרת כותבת: "תעוד מהשליחות המשפחתית ברוסיה מוסקבה. אבא שלי (עם הברט) שימש בתפקיד בכיר בשגרירות והוכרז בשל פעילותו כ"פרסונה נון גרטה", לכן גורשנו חזרה לארץ לאחר שנה מתוך השנתיים המתוכננות. לידו ארז לוסטינג האגדי, קפטן נבחרת הכדורסל שהגיעו למשחק נגד הרוסים. מסביבי עשרות יהודים שבאו לחזות בילדה (הציונית) שהגיעה מישראל. שנה שחרותה בזכרון והיוותה בסיס לספרי "בארץ אחרת".

בתמונה: יעקב שרת, אורית שרת, ארז לוסטיג, בקבלת פנים לנבחרת הכדורסל במוסקבה. המפגש של אורית עם ארז השאיר באורית רושם כל כך עז שהוא הפך לדמות (דורון) בספרה "בארץ אחרת".



בעיתונים:




יומן קריאה:


  1. ת.ז. לספר: שם ספר, שם הסופרת ,שם המאייר/ת,שנת הוצאה ושם ההוצאה. (5 נקודות)

  2. כתיבת תולדות חיים: כתיבת תולדות חיים בצורה קצרה ועניינית. (5 נקודות)

  3. תוכן הספר: בכתיבת פרק זה לכלול דמויות, מקום התרחשות, זמן ההתרחשות, בעיה מרכזית ופתרון הבעיה. (30 נקודות)

  4. אפיון דמות ראשית: קביעת תכונות (3)על פי התנהגות מעשים, הסבר ודוגמאות מן הספר (30 נקודות)

  5. המלצה על הספר: לכלול רקע על הספר, נקיטת עמדה / טענה, נימוק המלצה. (10נקודות)

  6. קטע מן הספר: כתיבת קטע מן הספר, ציטוט מן הספר תיאור הקטע במילים אישיות, נימוק לבחירת הקטע. (10 נק')

  7. ארגון ,סדר ועמידה בזמנים. (10 נקודות)


מושגי יסוד:

* ברית המועצות או בראשי תיבות בריה"מ (בעברית לעיתים כותבים ססס"ר) ברית הרפובליקות הסוציאליסטיות הסובייטיות = בריה"מ הייתה מעצמת על שהשתרעה על פני כ-15% מכלל היבשה בכדור הארץ, על פני מזרח אירופה וצפון-מרכז אסיה. בריה"מ התפרקה ב 1991.

* קומוניזם= היא שיטה כלכלית שבה הכל שייך לכולם, כלומר למדינה. לפי הגישה הזו כל אמצעי הייצור במדינה הם של המדינה ואין בעלות פרטית על אמצעי ייצור. בפשטות - לאיש אין בעלות על דברים שמייצרים ערך וכסף, כמו מפעלים, שדות וכדומה. היסטורית, מספר מדינות אימצו את הקומוניזם, או שהוא נכפה עליהם על ידי בריה"מ, לאחר שכבשה אותן במלחמת העולם השנייה. בכולן הוא הביא לבעיות כלכליות קשות.

* סובייט (ברוסית= "מועצה") היה גוף שלטוני בברית המועצות.

* מסך הברזל = מונח מטפורי שטבע וינסטון צ'רצ'יל ב-5 במרץ 1946 בנאום שנשא בפולטון שבמיזורי. הכוונה היא לקו הגבול האידאולוגי אשר חילק את אירופה לשני גושים: הגוש המזרחי שנשלט על ידי ברית המועצות, והגוש המערבי בהנהגת ארצות הברית.

bottom of page