יחידת לימוד תיכון מורחבת: שלח את עמי, מאבק יהדות בריה"מ לעלייה חופשית

ראשי פרקים:


  • רקע: מצב היהודים ברוסיה לפני ואחרי המהפכה הבולשיביקית

  1. השפעת הקמת מדינה יהודית על מצבם של יהודי בריה"מ (סרטון ודיון מודרך)

  2. פייק ניוז במדיה סובייטית (מצגת ודיון מודרך)

  3. המחתרת היהודית-ציונית בבריה"מ - חגים יהודים בבריה"מ (מצגת ופעילות)

  4. מכתב ח"י המשפחות מגיאורגיה (שיר, סרטון ודיון מודרך)

  5. האירוע שפתח סדק במסך הברזל והתניע את המאבק למען יהדות בריה"מ: מבצע חתונה - ניסיון חטיפת מטוס ריק ע"יי יהודים מסורבי עלייה (הקרנת סרט ודיון)

  6. פעילות בארץ בעולם למען יהודי בריה"מ - מחאות ללא אלימות, שהשיגו תשומת לב תקשורתית בזכות יצירתיות (פעילות יצירתית)

  7. תיקון ג'קסון-ואניק (חרם מסחר) והתפרקות בריה"מ (מתמיטיקה והיסטוריה)


מטרות למידה

  • התלמידים יוכלו לזהות את תפקידה/השפעתה/חשיבותה של מדינת ישראל הצעירה ליהודים ברחבי העולם.

  • התלמידים יבינו את כוחה של התקשורת בהשפעת דעות של אזרחים וכמה קל זה לעוות את המציאות כדי להגיע לאמת אבסולטית אחת.

  • התלמידים ילמדו על חיי היהודים מסורבי עלייה בברית המועצות לשעבר.

  • התלמידים יבינו לעומק את מאבק היהודים בבריה"מ ליציאה חופשית ועל ההקרבה הגדולה שחלקם עשו רק כדיי להיות בישראל.

  • ערבות הדדית: התלמידים ייחשפו לפעיליות של פעילים בישראל ובעולם החופשי ויחשבו בצורה יצירתית על מחאות והפגנות ללא אלימות שמעוררת עניין בתקשורת.



סיכום רקע: היהודים לפני המהפכה ומדוע תמכו חלק מהיהודים בקומוניזם

(עריכת קטעים נבחרים מתוך מאמר "קהילת יהודי רוסיה" באתר בית התפוצות)


לרבים נדמה כי ברוסיה חיו יהודים מאז ומעולם, אבל האמת היא שלמעט סוחרים יהודים בודדים שנדדו בין ירידים ברחבי האימפריה עד 1772 לא התגוררו בה יהודים כלל.

הסיבות לכך היו בעיקרן דתיות. בעוד שבחלקי אירופה האחרים ביקשה הכנסייה הקתולית לשמר את הישות היהודית במצב נחות כעדות לניצחון הנצרות על היהדות– הממסד הדתי המרכזי ברוסיה, הלוא הוא הכנסייה הפרבוסלבית, התנגד נחרצות ליישוב יהודים, שנתפסו כאחראים לצליבתו של ישו. עדות לאידאולוגיה זו אפשר למצוא באמרתה הנודעת של הקיסרית יליזבטה פטרובנה: "אין אני רוצה להפיק תועלת משונאיו של ישו".

מצב עניינים זה שרר עד השנים 1772–1795, שבמהלכן סיפחה האימפריה הרוסית חלקים גדולים מפולין בה חיו המוני שלומי בית ישראל. או אז החליטה הצארית יקטרינה השנייה, בעיקר מסיבות כלכליות, לשמר את הזכויות שהיהודים נהנו מהן תחת ממלכת פולין. כך מצאו עצמם מאות אלפי יהודים פולנים חיים תחת ריבונות רוסיה, וזאת בלי שזזו ממקומם אפילו סנטימטר אחד.

יקטרינה הבטיחה "שוויון זכויות לכל הנתינים, ללא הבדל לאום ודת", וליהודים העניקה ב-1785 את "כתב הזכויות לערים", שקבע כי ערי האימפריה ינוהלו על-ידי גופי ממשל אוטונומיים, והיהודים יוכלו ליהנות מהזכות להצביע למוסדות הללו בבחירות ולעבוד בהם.

תקוות היהודים להשתלב בחברה הרוסית התרסקה על צוק האנטישמיות המודרנית, שהרימה את ראשה המכוער בשנת 1880.

מסנוורים מהרפורמות של הצאר אלכסנדר השני ומההשתלבות המואצת בחיי הכלכלה, התרבות והאקדמיה, התעלמו היהודים מהסיקורים האנטישמיים שהלכו ורווחו בעיתונות ובספרות הרוסיות שתיארו בעקביות את "מזימתם" להשתלט על רוסיה ולנשל את האיכר הפשוט מאדמתו.

פרעות (פעולה קבוצתית אלימה כנגד קבוצה אתנית או דתית מובלת בידי ההמון) "סופות בנגב" שפרצו ב-1881 והאקלים האנטישמי שאף התחזק בעקבותיהן הובילו את היהודים להבנה כי ההמתנה לשוויון זכויות רק תאריך את סבלם.

הפרעות החלו בפסח 1881 בחבל אוקראינה. במאי 1881 נערך פוגרום ביהודי אודסה. בחג המולד של 1881 ניסו פרובוקטורים רוסים להרחיב את הפוגרום גם לאזורי פולין, שהיתה חלק מהאימפריה הרוסית. אולם הפרעות שהחלו בוורשה נבלמו על ידי ראשי החבל, אצילים פולנים, אשר מניעם היה שנאתם לשלטון הרוסי ולאו דווקא מאהדה ליהודים.

הפרעות, שבאו לידי ביטוי בהרס, אונס, שרפה, ביזה ושוד יותר מאשר ברצח, לא נבלמו בתחילה על ידי המשטרה או הצבא. התושבים הנוצרים סימנו את בתיהם בצלב, כדי לציין לפורעים במי אין לפגוע. בחלק מהמקומות נערכו היהודים להגנה.

לכן אפשר להבין את התלהבות של חלק מהיהודים להבטחות המפלגה הקומוניסטית ברוסיה אשר נוסדה ב 1912: הבטחה של שוויון לכל.

הצטרפות לתנועה הקומוניסטית כללה התכחשות לדת וללאום היהודיים.


אך האם עת הזמיר אכן הגיעה? יבואו תולדות יהודי ברית-המועצות ויאמרו את דברן.


(*היהודים היו מיעוט במהפכת אוקטובר (מהפכה אשר הביאה להקמת שלטון קומוניסטי בברית המועצות), מבין 23,600 משתתפים היו רק 964 יהודים. החוגים האנטישמיים הפיצו תעמולת כזב על כך שהקומוניזם הוא המצאה יהודית שנועדה לשרת אותם בהשתלטותם על העולם.)


*לחצו כאן, לקריאה מורחבת על רקע היהודים ברוסיה





שיעורים ופעיליות לפי סדר ציר זמן כרונולוגי, את כולם ניתן ללמד גם אונליין:


חלק 1. חשיבותה של מדינת ישראל - דיון מודרך וסרטון


ברית המועצות הייתה אחת משתי מעצמות-העל בעולם (יחד עם ארצות הברית), אבל המעצמה הזאת לא החזיקה מעמד והתפרקה ב 1991, רק אחרי 74 שנים של קיום. ברית המועצות הייתה מורכבת ממדינות שנכבשו על ידי רוסיה, ולכן כולם הוכרחו לדבר רוסית, מכיוון שהשלטון הכובש ניסה למחוק כל זהות שהיא לא רוסית קומוניסטית.בברית המועצות היו 3 מיליון יהודים, אבל המדיניות הייתה נגד דת, כל דת.

המשטר הסובייטי אסר על קיום חיים יהודיים, אך מנגד מנע מהיהודים לצאת לישראל. בעיני ההנהגה הסובייטית - יציאת היהודים הייתה סמל לכישלון התעמולה שברית המועצות היא גן עדן עלי אדמות. לכן כל ביטוי ליהדות, לציונות, לאהדה לישראל או לשאיפה לעלות לישראל היה נחשב לבגידה. רבים נעצרו ללא פשע ממשי, ונשלחו למאסר באשמת ריגול או בגידה.

בנוסף ממשלת ברית המועצות התייחסה לאזרחים כאל רכוש המדינה, ואסור היה לצאת מגבולות המדינה ללא קבלת אישור מיוחד: לא לטיול ובטח לא על מנת לעזוב את בריה"מ.

מי שביקש לצאת היה צריך לעבור דרך משרד הפנים, ולרוב לקבל סירוב. בברית המועצות האבטלה הייתה אסורה לפי החוק, מי שסומן כ"בוגד" (= מי שרוצה לעזוב הוא "בוגד") גם היה לרוב מפוטר מהעבודה ובכך הפך לעבריין.


ב-1919, כחלק ממדיניות כוללת נגד ארגוני דת, ביטלו הרשויות את ארגונן של מועצות הקהילות היהודיות, שהיו אחראיות על תחזוקת בתי כנסת. כ-5,000 בתי כנסת היו קיימים טרם המהפכה הבולשוויקית בשטח שתפסה ברית המועצות - כמעט כולם נסגרו.

עד שהוכרזה מדינת ישראל בשנת 1948, ברית המועצות חשבה שאיש לא ירגיש זיקה למדינת היהודים מכיוון שיכולתם לעסוק ביהדות דוכאה במשך שנים רבות וזוהו הרושם שהיה גם על יהודים בישראל.

אך כאשר גולדה מאיר, ראש צירות ישראל, הראשונה בברית המועצות, הגיעה בראש השנה, קרה אירוע בלתי צפוי...

תהליך וחומרים בשיעור המלא: https://www.nativ-education.org.il/post/_1948



חלק 2: פייק ניוז במדיה סובייטית


מבוא

בשיעור הזה תוכלו להשתמש במצגת מוכנה הכוללת ארכיוני וידאו נדירים, כדי להראות איך המדיה הסובייטית הציגה יהודים ואת בעיית עזיבת היהודים מברית המועצות. (לפי הצהרת בכירים של הקג"ב: "לא היתה בעייה של הגירה, כי אף אחד לא רצה לעזוב)


תהליך וחומרים בשיעור המלא https://www.nativ-education.org.il/post/fake-news



חלק 3: המחתרת היהודית-ציונית בבריה"מ (חגים יהודים בבריה"מ)

למרות מה שרבים חושבים: דווקא לא היה איסור מוחלט בבריה“מ לחגוג חגים יהודים. אבל היתה בכך סכנה ממשית - רבים נעצרו ללא פשע ממשי, ונשלחו לגולאג באשמת ריגול.

בשיעור זה התלמידים ישתמשו בתצלומים בכדי ללמוד על חיי היהודים מסורבי עלייה בברית המועצות לשעבר.


תהליך וחומרים בשיעור המלא: https://www.nativ-education.org.il/post/jewish-holidays

חלק 4: מכתב ח"י המשפחות מגיאורגיה

דרך השיר הקליט מ 1970 "אנחנו ואתם", אנו לומדים על אירוע חשוב בהיסטוריה של מאבק יהדות בריה"מ - מכתב ח"י המשפחות מגרוזיה אשר סיכנו את החופש שלהם למען עלייה לישראל.

השיר מבטא את שותפות הגורל בין מדינת ישראל ליהדות בריה"מ. הוא מזכיר את דיכוי יהדות בריה"מ, אך המדוכאים אינם רק בני עמנו שכעת נמצאים תחת השלטון הסובייטי, אלא "אנחנו ואתם", כי כל ישראל ערבים זה לזה, וכאשר שבט אחד בעם ישראל נמצא בצרה, זו צרה של ישראל כולו.


תהליך וחומרים בשיעור המלא: https://www.nativ-education.org.il/post/18-families




חלק 5: מבצע חתונה: האירוע שפתח סדק במסך הברזל והתניע את המאבק למען יהדות בריה"מ - ניסיון חטיפת מטוס ריק ע"יי יהודים סובייטים


הראו לתלמידים שלכם את הסרט התיעודי זוכה הפרסים "מבצע חתונה" המתאר דרך נקודת מבטה של במאית הסרט, את סיפור הוריה: ממנהיגי קבוצת "מבצע חתונה": קבוצת צעירים יהודים מסורבי עליה אשר ניסו לקחת מטוס מטוס ריק כדי לברוח לישראל מבריה"מ. האירוע נחשב כזה שהתניע את התנועה למען יהודת בריה"מ ובעקבותיו שוחררו כ 300,000 יהודים בשנות ה 70, 163,000 מהם הגיעו לישראל בעליית "שלח את עמי" בזמן שחברי הקבוצה נשארו במחנות עבודה ושלמו את מחיר החופש בשביל כולם.


תהליך וחומרים בשיעור המלא

https://www.nativ-education.org.il/post/operation-wedding-film


חלק 6: פעילות בעולם למען מאבק יהדות בריה"מ

פעילות חברתית בה התלמידים ידמיינו שהם פעילים בישראל למען יהודי בריה"מ בשנות ה-70 או ה-80 של המאה ה-20.

כל קבוצה של 2-4 תלמידים יקבלו מידע על מסורב עליה שונה ותגבש תכנית כיצד להביא את תשומת הלב הציבורית אל אותו אדם באמצעות דרכים שונות: כתיבת שיר, ריקוד, נאום הכנת פוסטר/קולאג', או נאום.


תהליך וחומרים בשיעור המלא https://www.nativ-education.org.il/post/protest


חלק 7 ואחרון: אישור יציאה מגן עדן (על אמנת ג'קסון-ואניק וסוף בריה"מ)

באוגוסט 1972, נשיאות הסובייט העליון של ברית המועצות קבעה, כי אזרחי ברית המועצות היוצאי למגורי קבע אל מחוץ לגבולות המדינה בכלל והגוף המזרחי בפרט, יחויבו להשיב למדינה את מלוא עלות לימודיהם.

בממוצע כל מי שרצה לעזוב וקיבל אישור יציאה, נדרש לשלם אלפים רבים של רובל, בעוד שהמסכורת הממוצעת עמדה באותם הימים על 100 רובל בחודש לכל היותר. וברור היה לכל, כי אך מעטים יוכלו לשאת בהוצאה כספית כה גדולה. היה זה ניסיון נואש של המשטר הסובייטי לבלום את העלייה המאסיבית ההולכת וצוברת תאוצה של יהודים לישראל.

שיעור עם עובדות, מספרים וחישובים מול נסיונות הטעיה של הסובייטים לתאר את מדינתם כ"גן עדן שאיש לא רוצה לעזוב".


תהליך וחומרים בשיעור המלא https://www.nativ-education.org.il/post/leaving-paradise



כתבה והכינה: ענת זלמנסון קוזניצוב 2020