top of page
  • תמונת הסופר/תענת זלמנסון קוזניצוב

שיעורים ופעילויות ליום העלייה / שבוע העליות

#יום_העליה הוא יום ציון שנתי המצוין בישראל בז' בחשוון החל משנת 2016. יום זה מעלה על נס את העלייה לארץ ישראל ומכיר בחשיבותה על פי המתואר בתורה בפרשת לך לך ובספר יהושע. אף שהחוק מציין שמועד מעבר הירדן אל ארץ ישראל אירע ביום י' בניסן, יום העלייה מצוין מדי שנה ביום ז' בחשוון. (מתוך ויקיפדיה)


מערכי שיעורים ופעילויות ממומלצים לשבוע העליות:


בפעילות זו התלמידים גם ילמדו על גיבורים יהודים מאחורי מסך הברזל, גם על פעילים בעולם החופשי שבזכותם יצאו מיליוני יהודים. התלמידים יזכו להשתמש כל אחד בכישרון שלהם: ציור, שירה, ריקוד, כתיבה, נאום וכ'ו.


דרך השיר הקליט אנו לומדים על אירוע חשוב בהיסטוריה של מאבק יהדות בריה"מ - מכתב ח"י המשפחות מגרוזיה אשר סיכנו את החופש שלהם למען עלייה לישראל.

השיר מבטא את שותפות הגורל בין מדינת ישראל ליהדות בריה"מ. הוא מזכיר את דיכוי יהדות בריה"מ, אך המדוכאים אינם רק בני עמנו שכעת נמצאים תחת השלטון הסובייטי, אלא "אנחנו ואתם", כי כל ישראל ערבים זה לזה, וכאשר שבט אחד בעם ישראל נמצא בצרה, זו צרה של ישראל כולו.


הסרט התיעודי זוכה הפרסים "מבצע חתונה" מתאר דרך נקודת מבטה של במאית הסרט, את סיפור הוריה: ממנהיגי קבוצת "מבצע חתונה": קבוצת צעירים יהודים מסורבי עליה אשר ניסו לקחת מטוס מטוס ריק כדי לברוח לישראל מבריה"מ. האירוע נחשב כזה שהתניע את התנועה למען יהדות בריה"מ ובעקבותיו שוחררו כ 250,000 יהודים בשנות ה 70. מתוכם עלו לישראל 163,000 יהודים בעליית "שלח את עמי" בזמן שחברי הקבוצה נשארו במחנות עבודה ושלמו את מחיר החופש בשביל כולם.



סרטון טוב לגילאי בית ספר יסודי, להיכרות הנושא של מאבק יהדות בריה"מ הנותן רקע על המאבק של יהדות בריה"מ ואסירי ציון. בסוף הסרטון יש שאלון בחן את עצמך.



בסוף השיעור יוכלו התלמידים:

  1. להגדיר את תפקידה/השפעתה/חשיבותה של מדינת ישראל הצעירה ליהודים ברחבי העולם.

  2. להבין מדוע היו אסירי ציון ומה היתה מטרת מאבק יהדות בריה"מ.

  3. להבדיל בין מעשה גבורה למעשה טרור.

















bottom of page