top of page
  • תמונת הסופר/תענת זלמנסון קוזניצוב

סרטונים ודיון ליום העצמאות: אסירי ציון וחשיבות הקמת מדינה יהודית

מטרות למידה

בסוף השיעור יוכלו התלמידים:

1. להגדיר את תפקידה/השפעתה/חשיבותה של מדינת ישראל הצעירה ליהודים ברחבי העולם.

2. להבין מדוע היו אסירי ציון ומה היתה מטרת מאבק יהדות בריה"מ.

3. להבדיל בין מעשה גבורה למעשה טרור.


שיעור להדפסה- סרטונים ודיון ליום העצמאות
.
Download • 13KB

רקע

ברית המועצות הייתה אחת משתי מעצמות-העל בעולם (יחד עם ארצות הברית), אבל המעצמה הזאת לא החזיקה מעמד והתפרקה ב 1991, רק אחרי 74 שנים של קיום.ברית המועצות הייתה מורכבת ממדינות שנכבשו על ידי רוסיה, ולכן כולם הוכרחו לדבר רוסית, מכיוון שהשלטון הכובש ניסה למחוק כל זהות שהיא לא רוסית קומוניסטית.בברית המועצות היו 3 מיליון יהודים, אבל המדיניות הייתה נגד דת, כל דת.המשטר הסובייטי אסר על קיום חיים יהודיים, אך מנגד מנע מהיהודים לצאת לישראל. בעיני ההנהגה הסובייטית - יציאת היהודים הייתה סמל לכישלון התעמולה שברית המועצות היא גן עדן עלי אדמות. לכן כל ביטוי ליהדות, לציונות, לאהדה לישראל או לשאיפה לעלות לישראל היה נחשב לבגידה. רבים נעצרו ללא פשע ממשי, ונשלחו למאסרבאשמת ריגול או בגידה. בנוסף ממשלת ברית המועצות התייחסה לאזרחים כאל רכוש המדינה, ואסור היה לצאת מגבולות המדינה ללא קבלת אישור מיוחד: לא לטיול ובטח לא על מנת לעזוב את בריה"מ.מי שביקש לצאת היה צריך לעבור דרך משרד הפנים, ולרוב לקבל סירוב. בברית המועצות האבטלה הייתה אסורה לפי החוק, מי שסומן כ"בוגד" (= מי שרוצה לעזוב הוא "בוגד") גם היה לרוב מפוטר מהעבודה ובכך הפך לעבריין.


מדוע ננעלו השערים ליציאה? לפי התפיסה של בריה"מ, אם החברה הסובייטית היא עליונה ועדיפה הרי שאדם שפוי לא ירצה לעוזבה, ובמידה ומישהו מעוניין לעוזבה, סימן שהוא זקוק לחינוך מתקן על-מנת להחזירו לדרך הישר. כלומר, להכיר בעליונותה ובעדיפותה של החברה הסובייטית, שעל הפרט למצוא בה את מקומו, ובמסגרת החברה הסובייטית יש לאפשר לכל אחד מהאזרחים ולכל קבוצה אתנית להגשים את עצמם.



הראו לתלמידים את הסרטון שהכינו לכבוד 70 שנה למדינה: אסירי ציון - יוצאי מזרח אירופה


דיון לאחר הסרטון:

  1. מה משמעות "אסיר ציון", למה הכוונה? (תשובה: אסיר ציון הוא אדם ששהה במאסר או בהגליה בגלל פעילות ציונית, בארץ שבה פעילות זאת הייתה אסורה. מקור המונח במילותיו של רבי יהודה הלוי: "ציון הלא תשאלי לשלום אסירייך".)

  2. מדוע לדעתכם היה חשוב לאסירי ציון לחיות בישראל, עד כדיי כך שהיו מוכנים להיות בכלא?


מבצע חתונה

ניסיון חטיפת מטוס ריק על ידי מסורבי עליה, במטרה להגיע לישראל (ושחרורם בסוף לישראל ביום העצמאות)


הראו לתלמידים את הטריילר של הסרט "מבצע חתונה":


או הראו את הסרט המלא (62 דקות)! "מבצע חתונה" זמין במאגר הסרטים של משרד החינוך

דיון לאחר הטריילר

חברי קבוצת מבצע חתונה התקבלו (ועד היום) כגיבורים בארץ ובכל מדינות העולם החופשי. מה ההבדל בין מה שהם עשו שנחשב לגבורה, לבין מעשה טרור של חטיפת מטוסים, שזה פשע?

(תשובה: חברי הקבוצה לקחו מטוס ריק, ללא אנשים. לא איימו על אזרחים ולא תכננו לחטוף אזרחים. הם למעשה סיכנו רק את עצמם. וזה ההבדל בין גיבור לטרוריסיט - טרוריסט משתמש בחיים של אזרחים כדי להשיג את מטרתו. גיבור מסכן רק עצמו.)


קצת סוף שמח לסוף השיעור:

בזמן שחברי קבוצת "מבצע חתונה" שלמו את מחיר החופש בכלא, יצאו כ 250,000 יהודים מבריה"מ לחופשי. 163,000 מהם עלו לישראל בעליית שלח את עמי.

סילווה זלמנסון (האישה מהטריילר שרוקדת ואלס בכלא), השתחררה אחרי 4 שנים ארוכות בכלא, ועלתה לישראל. בארץ המשיכה להאבק למען בעלה, האחים שלה והחברים שלה שנותרו מאחור.

בשנת 1979, תשע שנים לאחר שנעצרו, רוב חברי הקבוצה שוחררו מוקדם מהצפוי בזכות חילופי אסירים עם ארה"ב והגיעו לישראל בדיוק לחגוג את יום העצמאות.

הראו לתלמידים את ארכיון חדשות CBS (עם כתוביות בעברית) המתאר את הגעתם: https://www.youtube.com/watch?v=FwB_gYGZRHM



 

לקטה והכינה: ענת זלמנסון קוזניצוב

bottom of page